W życiu codziennym jest podobnie. Uwielbiamy podsuwać gotowe rozwiązania, udzielać rad rodzinie i przyjaciołom, mamy gotową receptę na problem. Tymczasem trade marketing nie opiera się wyłącznie na pomysłach, czyli narzędziach. Trade marketing to znacznie szersze pojęcie niż kampania czy promocja i wiąże się z wieloma umiejętnościami.
Sprawdź, czy jesteś trade marketing managerem?
Sprawdź zatem, czy poniższe punkty stanowią Twoją strefę komfortu czy obszar do rozwoju:
- Uważnie śledzisz rynek, trendy i zachowania swoich klientów.
- Znasz i działasz w oparciu o insighty i potrafisz je przełożyć na działania trade marketingowe.
- Monitorujesz kanały dystrybucji, wiesz w jakim kierunku rozwijają się punkty sprzedaży.
- Wychodzisz poza schematy branżowe, szukasz inspiracji w innych branżach, podpatrujesz mechanizmy promocyjne i wdrażasz je w swojej kategorii.
- Pracujesz na liczbach, monitorujesz wyniki sprzedaży, prognozujesz sprzedaż, prowadzisz kalkulacje i dzięki nim potrafisz zaplanować materiały POS lub przekonać Managerów wyższego szczebla do swoich pomysłów.
- Na podstawie analiz potrafisz określić cele trade marketingowe dla swoich produktów/marki.
- Znasz wachlarz narzędzi trade marketingowych i potrafisz dobrać je do cyklu życia produktu/marki i postawionych celów.
- Znasz mechanizmy promocyjne i potrafisz zachować równowagę między nimi.
- Znasz strategie cenowe i umiesz je zastosować w trade marketingu.
- Znasz mechanizmy i triki psychologiczne, które są elementem trade marketingu.
- Spędzasz czas w terenie, rozmawiasz z klientami, znasz ich problemy, możliwości i ograniczenia.
- Efektywnie zarządzasz materiałami POS, które nie zalegają w magazynkach i bagażnikach samochodowych przedstawicieli.
- Potrafisz połączyć umiejętności marketingowe z wiedzą i umiejętnościami sprzedażowymi.
Wszystkie umiejętności i kompetencje potrzebne w trade marketingu nabywamy w drodze nauki. Najlepszą nauką jest praca na żywym organizmie, czyli w Twojej organizacji. Masz wówczas możliwość wdrożenia i oceny tych działań. Warto jednak uzupełniać te obszary, w których czujemy się mniej komfortowo lub brakuje nam wiedzy. Na naukę nigdy nie jest za późno, a trade marketing manager to siła napędowa wielu organizacji więc warto postawić na rozwój.
Autor
Izabela Bohdan-Talmont
Ekspert z zakresu marketingu. Autorka programów i trenerka prowadząca szkolenia dla trade marketing managerów z handlu offline "Trade marketing. Metody wsparcia wzrostu sprzedaży" oraz trade marketingu online "Trade marketing online. Wsparcie sprzedaży w internecie i narzędzia trade marketingowe w e-commerce".
Zapraszamy również do zapoznania się z tematyką szkoleń i warsztatów marketingowych dostępnych w kategorii "Szkolenia marketing". Do zobaczenia na szkoleniach.
Źródło www.bonavigator.pl/trade-marketing-manager-czy-jestes-nim-w-100-procentach.html